Voor je eerste kennismaking met programmeren maken we gebruik van een online editor Repl.it.
De eerste 4 letters R, E, P en L staan voor Read, Evaluate, Print en Loop.
Surf naar replit.com en maak een account aan. Klik hiervoor rechtsboven op Sign Up.
Maak een account aan met je google-account van de school.
Maak je een account aan voor je oefeningen van school dan kies je For Education.
Kies voor As a Student.
Na deze keuze wordt je aangemeld op het dashboard.
Programma's worden in Repl.It reppels genoemd. Dat leek de makers van Repl.It een goed idee, maar het is geen algemeen gebruikte term. Wij houden het op programma's of code.
Onder My Repls kan je eigen gemaakte code terugvinden en aanmaken.
Bij Teams kan je de klasgroep terugvinden waar je deel van uitmaakt. Binnen het GIB worden daar de opdrachten aangemaakt en gedeeld.
Bovenaan bij @ vind je profiel en account gegevens terug.
Onder het menu teams vind je alle groepen terug waarvoor je aangemeld bent.
Klik op de groepsnaam om naar het dashboard van de opdrachten te gaan.
Eerst kolom bevat de naam van de oefening.
De derde kolom kan je status van de oefening/project volgen.
Wanneer je aan een project geopend hebt krijg je een melding continue working.
Wanneer je de oplossing klaar hebt dan dien je deze in via Submit.
In de command line interface of kortweg (CLI) kan je instructie's geven aan python in één regel code.
Voorbeeld:
> 123 + 54
177
Na het ingeven van de regelcode kan je deze laten uitvoeren door enter te drukken.
Tip: het bestandsvenster kan je verbergen door de knop in te drukken bij het rode vierkant links op de foto.
Wanneer je code gemaakt hebt in editor kan je deze uitvoeren door op de groene knop Run te drukken.
Je kan je project indien voor Submit of Resubmit in te drukken.
Introductie python
Programmeeromgeving Repl.it