In Access kun je via rapporten de gegevens van een tabel geheel of gedeeltelijk afdrukken. Zoals bij formulieren bestaan ook hier een aantal hulpmiddelen om een rapport aan te maken.
Net als bij formulieren, zul je bij het maken van een rapport meestal gebruik maken van de wizard. Daarna kun je in het rapportontwerp de nodige aanpassingen uitvoeren.
Bekijk in het instructiefilmpje hoe je een rapport kan maken op basis van een de Wizard Rapport.
Op het einde van het filmpje heb je 2 nieuwe rapporten namelijk rptPersoneelsficheViaWizardRapport en
rptPersooneelslijstPerVestigingViaWizardRapport.
In het vorige voorbeeld is het rapport ontworpen aan de hand van de wizard. Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om zelf een rapport te ontwerpen. In dat geval start je met een leeg ontwerpscherm waarin je besturingselementen invoegt.
Na het volgen van het instructiefilmpje heb je er een formulier bij frmPersoneelsficheVoorbeeld en rptPersoneelsficheVoor-beeld. In het filmpje wordt besproken hoe je kan omgaan met de verschillende besturingselementen alsook hoe je een rapport kan maken op basis van een formulier door gebruikt te maken van object opslaan als.
De besturingselementen worden toegevoegd zoals bij een formulier. Toch moet je er rekening mee houden dat bepaalde besturingselementen in een rapport weinig zin hebben. De volgende oplijsting geeft dit weer:
opdrachtknop;
wisselknop;
keuzelijst;
tabbesturingselement.